lördag 5 april 2014

Orolig, inga sparkar...

Igår var jag/vi lite orolig... Brukar i vanliga fall känna bebis sprattla runt i magen när jag vaknar, mitt på dagen och sen på kvällen/natten.

Men igår när vi tog oss från Koh Lipe till Koh Mook så hade jag inte känt något alls från bebis på hela dagen. Vi blev lite oroliga och jag pratade med Cicci och mamma. Kollade på nätet och där stod det att man skulle kontakta barnmorskan/ förlossningen om man känt minskade fosterrörelser. För tydligen är det inte helt ovanligt att barn dör inne i magen och att många inte tar det på stort allvar när man inte känner fosterrörelser på en hel dag eller minskad rörelse överhuvudtaget än vad mot barnet brukar röra på sig.

Då tänkte jag sådär dramatiskt: (Även fast jag visste att det finns sjukhus in mot fastlandet och att det skulle ta någon timme att åka dit)"Att nu har vi satt oss på en ö med inga sjukhus och ingen hjälp att få och vårt barn kommer dö pga. det. Dumma mig, dumma mig!"
Men Emil googlade lite och det fanns t.o.m ett litet sjukhus på ön, som tur var.

Men... Tillslut när vi var framme och vi var på vårt rum och låg ute på solstolarna och surfade runt på allt detta, då kände jag en spark! Åh då blev jag lättad! Men inte helt... För de borde ju vara flera... Hade fått tips från Cicci via våran barnmorska att svepa en kall dryck snabbt kunde göra att barnet rörde på sig, pga. att den tycker att det blir obehagligt. Testade det och flera sparkar kom. Ännu mera lättad!
Sen kände vi flera sparkar senare på dagen och sen även på kvällen. =D
Och idag har allt varit som vanligt igen.

Hehe lite orolig i onödan kanske jag/ vi blev men det är inte lätt när man börjar tänka sådär och speciellt när man inte känner något alls sådär.

Förmodligen så låg väl bebis och sov när vi klev upp kl. 06.00 på morgonen (brukar gå upp vid 09.00) och tyckte det var nice att ligga och vaggas där inne när vi flängde runt. Och gillade när det lät från båten och det guppandes runt lite. =)
Blev lite fredagsmys och kortspel i sängen igår.
Jag vann såklart alla spel =p hihi

Är mulet idag så lär nog bli några spel till. Får se om Emil klarar av att slå mig idag.

1 kommentar:

  1. Hej Där i solen!
    Bara så ni vänjer er lite långsamt mentalt. Idag nu kl. 22.35 är det regnigt och 3 grader. Regnet har vi åtnjutit nästan hela dagen. Det har varit lite blåsigt och mulet sista dagarna med någon solglimt här och där. I söndags satt vi faktiskt ute nere vid kajen och intog kvällsvard. Mys. När man ser era bilder blir man begeistrad över all sand och sol. Ser fint ut överallt utom där den där beniga sängen stod. Hoppas ni mår väl. Ni är mycket välkomna hem. Många kramar. Kristian och Birgitta

    SvaraRadera